En fråga som ofta förekommer är: "Hur gör du när du skriver?" Berättelser skrivs inte. De skapas. Skrivandet är en viktig del i skapandet av romanen, men endast en del och tillika en mindre del. Jag talar naturligtvis om mig och mitt författarskap. En annan författare säger någonting helt annat. Låt oss ta " Vinterviken" som exempel. Jag har arbetslokal i Vasastan i Stockholm. Om man går längs Karlbergskanalen förbi Karlbergs slott kommer man till Karlbergs strand vid Ulvsundasjön. Här höll man 1988 på att bygga ett stort, fönsterlöst plåtskjul. Jag retade mig på bygget, för huset såg ut att kunna bli fult och stranden var på den tiden ett av mina promenadstråk. Jag såg dock vänligare på skjulet när det blev klart vad som skulle finnas i det en central för uthyrning av kajaker och kanoter. Jag har paddlat en del i Stockholms skärgård och en gång ägt en tvåmanskajak. Jag gladde mig åt det fula skjulet och var en av kanotcentralens första kunder. Jag hyrde en kajak och paddlade ut över Ulvsundasjön, passerade under Tranebergsbron och strök längs Brommalandet bort mot Äppelviken. Vid Solviksbadet tog jag över mot Lindholmen och sedan in i viken, som jag vid den här tiden inte kände namnet på. Det är en vacker liten vik och jag vände och begav mig hemåt förbi Stora Essingen, under Gröndalsbron, under Västerbron och in i Långholmskanalen. Vid Stadshuset gick det krabb sjö och det blåste bra när jag lämnade Riddarfjärden och försvann in i Karlbergskanalen, stiltjen och blekvattnet. Hemma vid Norrbackagatan tog jag fram kartboken och fann att den vackra viken i Hägersten heter Vinterviken. Jag visste genast att jag en gång skulle skriva något som skulle heta Vinterviken, för det är ett vackert och fantasieggande litet ord Vinterviken. Den här sommaren paddlade jag ofta ut över Ulvsundasjön. Jag strök i den dallrande eftermiddagshettan längs stränderna och såg människor bakom stenar och buskage. De låg utsträckta på filtar och badlakan, mer eller mindre nakna, flämtande. Ibland var de sysselsatta med sådant som vi människor gör då vi tror oss osedda. Jag samlade intryck och idéer till min berättelse. Så småningom visste jag att historien skall börja med att två pojkar ligger på klipporna vid Vinterviken. De vet att på andra sidan vattnet finns badplatsen där Brommaflickorna badar. Till en början tänkte jag låta pojkarna stjäla en snabbgående motorbåt. Då skulle de på några minuter komma långt in i Mälaren, och någon ny "Mälarpirater" hade jag inte för avsikt att skriva. Så jag begrep att grabbarna behövde vad jag själv färdades i en kajak. Småningom räddar de livet på Patricia och kommer in i Elisabeths hus. De återvänder om kvällen och stjäl en revolver. Länge trodde jag att revolvern skulle användas i bokens sista kapitel. Här skulle Elisabeth för första gången komma för att besöka John John i hans hem i Alby. Den lille pojken på cykeln skulle då ha hittat revolvern och jag skulle låta honom skjuta Elisabeth. Hon skulle träffas mellan ögonen och dö i John Johns armar. Länge trodde jag att boken skulle sluta på det viset. Först efter flera års arbete med berättelsen visste jag att bokens sista ord skulle vara " Jag älskar dig." Under tiden som jag arbetar på det här viset skriver jag inte. Jag vrider och vänder historien i huvudet, berättar den för mig själv, pratar högt, funderar, prövar, reviderar, river upp, börjar om. Alltihop görs i huvudet. Det finns ingen dator som är så snabb som ditt huvud. Så länge du har historien i huvudet kan du med lätthet ändra. När du väl börjat skriva är det inte lika lätt att ändra längre. Vårvintern 1993 skrev jag romanen. Det tog tio veckor. När manuskriptet var färdigt lämnade jag det till förlaget. Man bestämde sig för att man ville publicera boken. Nu börjar samarbetet med redaktören. Redaktören som på den här tiden var Rebecka Alsberg läser manuskriptet och sätter frågetecken i kanten. Det blev många frågetecken, säkert ett hundratal. Alla frågetecken måste diskuteras, ofta har Rebecka rätt och jag ändrar. Småningom görs ett provtryck, ett korrektur. Också här ändras en del och så trycks boken upp och kommer till bokhandeln i september 1993. Sedan dess har den sålt i nästan 60 000 exemplar. Den är översatt till ett halvdussin språk, den har filmatiserats och belönats med Augustpriset , Deutsche Jugendlitteraturpreiz och Janusz Korczakpriset. |