LÄS HÖGT

DEN ANDRA HÖGLÄSNINGSTÄVLINGEN
PÅ GRAND I UPPSALA 23 APRIL 2002


Tunabergsskolan, förra årets vinnare, utmanades av
Tiundaskola, Ärentunaskolan och Katarinaskolan i Uppsala.
För andra året i rad avgick Tunabergsskolans lag med segern.

Juryn bestod av:

Skådespelaren Anita Dahl
Länsbibliotekskonsulent Birgitta Ahlén
Redaktör Birger Eriksson

Det vinnande laget bestod av:

Camilla Håkansson
Åsa Nordström
Per Wickström


Alla tolv deltagare fick diktantologin " Kärlek & Uppror."
Medlemmarna i det vinnande laget fick därutöver
ytterligare en bok.
Priserna hade skänkts av Uppsala stadsbibliotek..


Världsbokdagen 2002

Tisdagen den 23 april är det Världsbokdagen. Flaggorna vajar i skyn, det blåser och det är fuktigt i luften. Klockan 14.00 är det högläsningstävling på Grand i Uppsala. De skolor som tävlar är Tiundaskolan, Katarinaskolan, Tunabergskolan och Ärentunaskolan. De tävlande går alla i årskurs 8. Tävlingen går ut på att tre elever från varje klass läser en text högt, poesi eller prosa, under tre minuter. Det gäller att läsa tydligt, sansat och ha bra kontakt med publiken.
Direkt när jag kommer in på Grand känner jag spänningen i luften trots att det inte är så mycket folk där. Scenen, som de tävlande ska läsa från, ligger längst fram i ett stort rum och är omgiven av mörka väggar. Svaga lampor från taket lyser i vitt och lila sken, vilket gör att det är ganska mörkt i lokalen. Över allt ser jag människor prata, skratta och ivriga med att komma igång med tävlingen. Lärare springer av och an, mikrofoner rättas till och snart ska tävlingen börja. Stämningen är glad och förväntansfull men samtidigt lite nervös. Jag sätter mig i mitten av alla rader och känner mig lite nervös trots att jag inte ska läsa. Hur nervösa är inte de tävlande då?
Mitt i allt pratet skramlar en röst till i mikrofonen. Tävlingen ska börja. Lars Burstedt, svensklärare på Tunabergskolan, hälsar oss välkomna och berättar om hur tävlingen ska gå till. Sedan presenteras juryn: Anita Dahl, skådespelerska, Birger Eriksson, bl. a. Vi i femman-domare, och Birgit Ahlén, bibliotekarie.
Först ut av alla är Katarinaskolan. De tävlande är Cecilia, som läser ur Hannibal, Amanda dikten Dagen svalnar och Nino ur Trägudars land. De som tävlar för Tiundaskolan är Jakob med En komikers uppväxt, Inana med Lille prinsen och Clara med Prostens barnbarn. Sedan är det Tunabergskolans tur. Åsa läser Nalle Puh, Camilla Ett ufo gör entré och Per Tage Danielssons Postilla. Sist men inte minst är det Ärentunaskolans tur. De som tävlar är Therese med Bröderna Lejonhjärta, Robert med Eldens hemlighet och Emelie med Sagan om ringen.
Efter en timme har alla fyra skolorna läst. Det blir en liten paus och då enas juryn om vilket lag som är vinnare. Alla tävlande får varsin bok, Kärlek och uppror. Sedan kommer den stund alla väntat på. Vinnarna ska utses. En av jurymedlemmarna går upp på scenen och meddelar att Tunabergskolan vunnit. Vinnarna får var sin ungdomsbok.
På hemvägen är många glada. Några är också lite besvikna över att de inte vunnit, men de får ta nya tag nästa år.


Linda Karlander, 8B, Tiundaskolan i Uppsala




Tävla i högläsning på Världsbokdagen 2002

Äntligen dags! Efter många uttagningar och ännu fler repetitioner har Tiundaskolan fått ihop ett lag. Datum för tävlingen är den 23 april och det är ett mycket nervöst gäng, som vandrar iväg till Grand, där tävlingen i högläsning skall hållas.
Utanför Grand är det tomt. Inte en människa syns till men i foajén trängs mängder av åttondeklassare från fyra skolor, Tunabergsskolan, Katarinaskolan, Ärentunaskolan och Tiundaskolan förstås.
Tio minuter i två släpps vi tävlingsdeltagare och våra respektive svensklärare in i lokalen. Vi får alla prova att ha mikrofonen fastsatt på huvudet. Det blir ett krånglande med hår och öron som skall ligga rätt, men till slut är alla tolv deltagare klara. Klasserna släpps in och efter en hel del tisslande och tasslande sitter alla i publiken med blickarna riktade mot den upplysta scenen. Där står tre svarta stolar och väntar på det första laget.
Lars Burstedt, initiativtagare och arrangör av tävlingen, inleder med ett litet tal och sedan presenteras juryn och klassernas svensklärare. Juryn förklarar reglerna för publiken. Fyra lag deltar. Varje lag har tre deltagare, två flickor och en pojke. Alla tävlande läser en text i tre minuter och juryn bedömer helhetsintrycket av laget.
Tävlingsordningen lottas och presenteras för publiken. Först ut är Katarinaskolan. Tillsammans går de upp på scenen och tar plats på de tre svarta stolarna. Deras första tävlande reser sig, presenterar sig och börjar läsa. Nervositeten stigen i de övriga lagen. Katarina-skolans deltagare läser bra, publiken applåderar när de går nerför scenen och nästa lag kallas upp.
Vi, Tiundaskolan, har en tvåa på vår lapp, vilket innebär att det är vår tur att gå upp på scenen. Jag är sist i vårt lag och har hört de två andra läsa sina texter många gånger förut, men ändå lyssnar jag så gott jag kan samtidigt som jag har fullt upp med att visa bilder till Inanas text. Det går bra för Inana och Jakob. De stakar sig inte allt för mycket och läser i lagom tempo. Nu hänger det på mig
Jag reser mig långsamt upp, försöker hänga på mig mikrofonen på rätt sätt och efter några sekunder som känns som en evighet är den äntligen på. Då lyfter jag blicken, tittar ut över publiken och blir förvånad. Jag kan inte se några ansikten. Hela rummet är nedsläckt så när som på en ensam strålkastare, som är riktad mot scenen, mot mig. Jag sväljer sakta, börjar läsa och efter en liten stund är jag uppslukad av boken. När jag bara har några meningar kvar, knackar en jurymedlem « ilsket » i bordet. « Herregud, jag kommer att passera treminuters-gränsen! Vad ska jag göra? » tänker jag och känner paniken växa. Jag hasplar ur mig de två sista meningarna och sätter mig ner. Antagligen får jag applåder, men det är inget jag minns. Jag drar av mig mikrofonen. Tillsammans går vi nerför scenen till våra platser i publiken och sjunker ner på varsin stol.
Lag tre, Tunabergskolan, intar scenen. Utan någon min av nervositet presenterar de sig och läser sina texter. Det är lätt och roligt att följa med i deras berättelser. De läser tydligt och blandar in sång i sina texter. När de går ner från scenen har jag nästan glömt att jag själv lämnade scenen för ungefär tio minuter sedan. Det är som bortblåst!
Fjärde och sista laget ut är en klass från Ärentunaskolan. Även de läser bra och publiken lyssnar aktivt. De har stort publikstöd, vilket märks när de går ner från scenen. De får mycket applåder.
Dags för juryn att « samtala ». Nervositeten, som kändes i luften tidigare, är borta nu. De tävlande har gjort sitt och för mig känns det som om det inte spelar så stor roll vilket lag som vinner. Vad resten av klasserna i publiken vill och tror vet jag inte, men det är väl klart att alla hoppas att just deras lag ska vinna.
Alla deltagare verkar nöjda med sina insatser. Ingen har fått panik, ramlat på scenen eller stakat sig igenom hela sin text.
Juryn kallar fram alla lag till scenen. De talar om hur svårt det har varit att kora en vinnare, men att de till slut valt ut det lag som var jämnast. Det blir Tunabergskolan som tar hem segern. De får välja var sin inbunden ungdomsbok som pris. Alla som deltagit i tävlingen får diktantologin Kärlek och uppror.
Lars Burstedt tackar juryn, de tävlande och publiken för deras insatser. Applåderna tonar ut och efterhand försvinner alla ut genom dörrarna. Tävlingen är över.


Clara Thörn, en av de tre som deltog i högläsningstävlingen för klass 8B från Tiundaskolan i Uppsala