LÄS HÖGT

Tävlingar i den ädla konsten att läsa högt

Måndagen den 24 april samlades Balderskolans 8A och 8B på Grand tillsammans med åttaklassare från andra skolor som gått vidare till finalen i Läs Högt. När alla slagit sig ner i den grandiosa salongen tog Lars Burstedt till orda.

"Varmt välkomna till Grand!" började han trevligt och så långt var allt väl.

Sedan introducerade han Mats Wahl, som berättade om hur han importerade högläsningstävlingskonceptet från Tyskland. Han visade även upp "Högläsaren", vandringsstatyetten i ett afrikanskt träslag han inte mindes namnet på, som är förstapriset i denna tävling. Allteftersom det talades på scenen lade vi märke till en dövtolk som översatte varje ord av vad som sades för en eller flera döva elever vid sidan av scenen.

Efter en genomgång av reglerna inledde Tiundaskolan tävlingen. Vi fick höra om Simon, ett snällt spöke och en rosa skrivmaskin. I sin helhet tyckte Balderskolans reportrar att det var ett starkt lag. Livets Ords Kristna Skola stod för det andra laget på scen. Clara ansåg att de var teatraliska. Sedan kom Balderskolans lag; som Balderelever är ju vi lite partiska, men vi tyckte att framförandet var bra. Sist ut var Gränbyskolan, och kanske var publiken bara trött efter nio gånger fyra minuters högläsning, men detta lag gjorde inte något särskilt intryck på Balders reportrar. Före eller efter varje lags framförande hade skolan chansen att heja med hemmagjorda ramsor.

Efter en paus för publiken att mingla och juryn att överlägga samlades alla igen för kungörandet av det segrande laget. Spännande var det, för det fanns inga självklara vinnare. Juryn meddelade att det varit otroligt jämt men att Gränbyskolan vunnit! "Högläsaren" överlämnades till laget och samtliga deltagare fick välja en varsin Mats Wahl-bok som de fick signerade.

Åskådarna som lämnade Grand hade ett och annat att diskutera, men det är väl så det ska vara. Att inte alla tycker lika om vad som är bra eller inte när det gäller högläsning är väl inte så konstigt, men vad denna tävling verkar ha gjort är i alla fall att sätta igång en tanke i mångas huvud; "Vad är bra högläsning?", "Hur skiljer sig mina åsikter från andras?" och "Hur kan jag förbättra min egen läsning?".

Lisa Swahn 8A och Clara Lindsjö 8B

Balderskolans skoltidning BalderXpress