17



Danken återvänder in till Bella och nu

ser han gitarren.

- Spelar du? undrar han och nickar

åt instrumentet till.

- Vill du höra? frågar hon och han nickar

gång

gång

och Bella startar bandspelaren,

skruvar upp ljudet.

Han sjunker ner på golvet och nu

går hon till

den spegel

den spegel

som finns på väggen bredvid dörren.

Hon ser sin bild och nynnar

texten

i det hon borstar

drömmande

sitt hår.

Rustaaaaaaaaaaaaaaad

Raaaaaaaaaaaaaaaaaak

och pansarsluten

gick jag fraaaaaaaaam

men av skräck var brynjan

gjuten

och av

skaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam.


Jag vill kasta mina vapen

svärd och sköld

all den hårda fiendskapen var min

köööööööööööööööööööööööööld.


Jag har sett de torra frööööööööööna

gro till sluuuuuuuuuuuuuuuut

Jag har sett det ljusa gröna vecklas

uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut.


Mäktigt är det späda livet mer än jääääääärn.

fram ur jordens hjärta drivet utan vääääääärn.

Våren gryr i vinterns trakter

där jag fröööööööööööööös.

Jag vill möta livets makter

vapenlös.



Bella går till fönstret och tar

kikaren.

- Boye, säger hon. Hon skulle gifta sig med

Gunnar Ekelöf, men det blev inget.

Hon var

inte

den

han

trodde.


Han bodde här borta.

Vid Robert Almströmsgatan.

- Hur vet du det?

- Jag bara vet.

Danken skakar på huvudet.

- Sånt vet man inte.

- Titta, säger Bella. Författaren kommer tillbaka.

Den här versionen är lugnare.


Och så spelar hon samma låt en gång till, fast

i en lugnare och långsammare version.

- Vilken tycker du är bäst? undrar hon när musiken

tystnar.

- Jag vet inte, svarar Danken.

- Du kanske gillar den här bättre? säger Bella.


Och så spelar hon nästa låt.

- Det här är inte Boye, säger hon

när musiken tystnar. Den här

texten har jag gjort själv.




18


Det är då det kommer:

först varslet

sedan katastrofen.

Det tycks som om hon bleknar,

torra läppar.

Det tycks som om blodet

lämnar hennes kinder.


Hyn

som gammaldags skolkrita,

som vetemjöl eller socker

utrunnet

ur sin förpackning.

Han frågar, som man gör, i det han iakttar

hennes förvandling.


- Vet du vad klockan är?

Hon får ett plågat drag kring munnen, ser sig ikring

och upprepar:

- Vet du vad klockan är?

Svarta, tomma ögon.

- Ja, undrar Danken. Vet du vad klockan är?

Blicken hennes stel, orörlig, frusen pupill.

- Ja, vet du vad klockan är? upprepar hon.

Vet du vad klockan är?

Vet du vad klockan är?

Vet du vad klockan är?

Han iakttar förfärad

hennes

metamorfos.

Ansiktet som var levande

blir dött.

De läppar som var köttiga blir tunna, torra

utan färg.

-Vet du vad klockan är?

Vet du vad klockan är?

Vet du vad klockan är?

Han tar ett steg emot henne.

Hon håller kikaren i handen.

Hon ser förbi honom, ut i hallen.

Danken vänder sig om.

Där står två män, den ene ung, den andre

medelålders.

- Vet du vad klockan är? frågar Bella.


Den yngre riktar vad som synes vara

en mobiltelefon mot

Bella.

Han håller den

som man håller fjärrkontrollen

till en tv - apparat.


Och när han trycker några gånger

på de små knapparna

raglar hon

som vore hon

som var hon

som blev hon


Mollberg drucken i en gränd.

Famlande -

kräkningar i halsen,

fylla i ögonen

och vingligt steg -

mot en stödjande husvägg.


Kikaren

Faller ur hennes hand och slår i golvet.

Den yngre mannen går emot henne

och hon ska sätta sig på sängkanten.


Men hon faller

faller.

faller.


Också pojken tycker sig falla

ut ur sin dröm,

in i en verklighet

som han inte förstår.


Orörlig är hon,

orörlig, stilla bredvid kikaren på golvet.


- Ambulans, säger pojken.

Ambulans.

Ambulans.


Den äldre mannen sätter sig i stolen,

Lägger ena benet över det andra.

Drar med tummen och pekfingret

längs pressvecket

på kostymbyxan.


- Du kommer att få svårt att förstå

det här, säger han.

Han har

den sortens dialekt

som man har

i Skåne.

- Ambulans, upprepar Danken.


- Hon är inte riktig, säger den äldre.

Hon består till största delen av

ledande plaster, polymerer, lite kisel,

lite guld.

Hon är en maskin.


- Hon är urkopplad, säger den yngre.

Hon låste sig.

- En femtisexa, säger den äldre.

- Ja, nickar den yngre. Eller en P 13.

- Ambulans! ropar Danken.

Ring!

Ring!

- Sätt dig och lyssna, säger den äldre.




19


Nej, de erbjuder inga

silverpengar.

Den tiden är förbi.

Och ambulansen -

den är inte för henne.


- Tretusen kronor, säger den äldre.

En gång i månaden fem år framåt

så länge du

håller tyst

med vad du sett här idag.


Hon är en prototyp.

Om fem år finns hon i produktion.

Då kan du berätta vad du vill.

Till dess - så länge du tiger

får du en utbetalning i månaden.

Det blir etthundraåttiotusen

för

ingenting.


Danken

går fram till henne och faller på knä,

känner varligt på hyn under ögat,

på halsen

på handen.


- Hon ska användas till marknadsundersökningar,

säger den yngre.

En modifierad modell kommer att finnas

på flygplan, tåg och i offentliga byggnader.

Hennes minne är ofattbart.

Hon lagrar

femhundratusen ansiktsbilder

redan

nu.


- Potentialen är oändlig, påstår den äldre.

Men vi vill inte

att det kommer ut

hur långt fram

vi redan är.


- Hon kommer att bli någonting riktigt stort, säger

den yngre.

Ingen vet idag

stort.


- Gå hem, säger den äldre.

Glöm det här.

Den första

utbetalningen kommer i veckan.

Du behöver bara tiga.

Och Danken reser sig och går

mot dörren,

förbi spegeln där

han möter blicken.

Den egna blicken.

Den som förändrats,

svartnat,

något åldrats,

men är hans.

20

Nere på gatan ser han

ut över

avgrunden -

den gatstump där

stupet ner mot asfalten

finns som

en möjlighet

för alla, med

eller utan

talk

eller kalk

på fingrarna.

Han kliver över staketet

och börjar nedstigningen.

Han klättrar halvvägs

och

blir

hängande


Kommer inte vidare.

Han klänger där

på väggen

likt en spindel

fångad i sitt eget nät

av sten.

Så faller han.

Fyra meter.

Han rullar hop sig

i grässlänten och

reser sig sedan

sakta

och linkar därifrån.




21


Att tiga.

Är det ingenting?



22

Då ropar Jan.

Han kommer ut ur tunneln

och går ifatt sin vän.

- Var är hon?

- Hon stack?

- Hem?

- Antar det.

- Var du inte med henne hem?

- Nej.

- Varför inte?


Danken tiger.

På trottoaren utanför Paus sitter

kvällsmänniskorna

i skjortärmarna.

Sara serverar.

- Jag går upp till mig nu, säger Danken.

- I morgon, säger Jan. Då paddlar vi igen.

Men Danken svarar inte.

När natten övergår i gryning vaknar han

innanför sitt öppna fönster.

Han har hört musik i drömmen, eller

kanske från gården.

Så stängs ett fönster eller

upphör drömmen,

så blir han liggande kvar i

sin verklighet.

Tigande

i försommarnatten

där trasten slutat sjunga

och en mås vinglar

över taken

på väg

bort

mot

kanalen.



Till början av den här sidan (Kapitel 17-22)

Kapitel 1 - 5

Kapitel 6 - 12

Kapitel 13 - 16