Alla elever och vuxna ska kunna känna sig trygga på skolan. Klimatet i samhället har hårdnat och det avspeglas tyvärr även i skolan där våld och hot ökar. För att komma till rätta med våld och hot om våld är det viktigt att rektor tillsammans med lärare, elever och övrig personal regelbundet gör riskinventeringar beträffande våld och hot och därefter omgående åtgärdar aktuella arbetsmiljöproblem
|
|
Gör en riskinvententering -gör en kortfilm |
|
I Skåne finns när detta skrivs 60 skolor som från utsidan är kameraövervakade. En enda skola kan behöva övervakas av upp till tio kameror för att "täckningen" ska bli fullständig. Hur många skolor som därutöver har övervakningskameror inomhus vet vi inte förrän vi ringer runt och frågar. För att sätta upp övervakningskameror inomhus behövs inte Länsstyrelsens tillstånd. Skolan som idé tycks hotad. Uttrycket för detta är att skolbyggnader angrips. Jag tror dock inte att det är byggnaden man bränner när man anlägger eld i en skola. Jag tror inte att det är glas man krossar när man nattetid krossar en skolas alla fönster. Jag tror att det är själva grundtanken med en skola som man söker krossa. Att därvid svara med att montera upp övervakningskameror ter sig som en märklig åtgärd. Man kan - kortsiktigt - skydda skolbyggnaden mot angrepp med ett system av raffinerade kameror. Men om det inte är byggnaden man angriper? Om det är själva föreställningen om en skola som man angriper, var hamnar vi då? Jag tror att det mellanmänskliga samtalet är grundläggande. Utan samtal skördar vi på livets alla arenor olika sorters elände. Långsiktigt tror jag att kameror kan användas bättre än till övervakning. Framför allt kan de användas till att skapa utgångspunkter för samtal. Jag utlyser därför en pristävling. Den går under namnet "Riskinventering" - efter en fras hämtad ur Arbetsmiljöverkets skrivning. Jag erbjuder dig att delta. Stockholm 16 mars 2007 Mats Wahl
Filmen Gör en kortfilm med max längd 240 sekunder. Använd mobilen eller annan utrustning. Gör dokumentärfilm, spelfilm, animerat...vad du vill. Filmen ska utspelas i skolmiljö. Tema och titel Filmen ska utgå från begreppet "Riskinventering" - en fras hämtad ur Arbetsmiljöverkets skrivning. Filmens titel ska vara "Riskinventering - (och så någonting mer som du väljer)". Rättigheter All musik ska vara minst hundra år gammal eller original, skriven av filmaren eller filmaren närstående (kompis). Musiken framföres av filmteamet eller av teamet närstående orkester. Genom att sända filmen som bidrag till tävlingen "Riskinventering" upplåter filmaren och alla deltagande i filmen åt Mats Wahl och Svenska Filminstitutet rätten att få visa filmen i alla förekommande media, inklusive nätpublicering. Detta gäller också film som inte blir prisbelönt. Ange på en skylt i slutet av filmen vem som gjort filmen. Producenten förutsättes ha tillstånd från minderårigas föräldrar, i händelse minderåriga förekommer på bild, att publicera filmen på nätet. Vem kan delta? Filmtävlingen är öppen för barn, ungdomar och skolpersonal oberoende av ålder. Deadline Filmen ska vara Mats Wahl tillhanda senast 10 juni 2007. Vart skickas bidragen? Märk noga upp din film med kontaktuppgifter och skicka ditt bidrag på dv-band eller dvd till:
Jury och vinnare Vinnare i tävlingen utses i september 2007 varvid producenten underrättas. Den som angetts som filmens producent mottar prissumman under förutsättning att villkor enligt ovan är uppfyllda. Insänt material returneras inte. Juryns ordförande är Mats Wahl. | |
VARFÖR FILMTÄVLING PÅ TEMAT "RISKINVENTERING"? |
|
Arbetsmiljöverket konstaterar 2007 att hot och våld blir allt vanligare i skolan. Som lämplig motåtgärd föreslår verket att "rektor tillsammans med lärare, elever och övrig personal regelbundet gör riskinventeringar." Vad man ska ta sig till om det skulle visa sig att hot och våld är vanligt förekommande meddelas inte.
Själv har jag arbetat i tio år med tonåringar på behandlingsinstitution. Min uppgift var därvid att vara ungdomarnas lärare. Arbetet innebar ständiga konflikter. Under genomarbetningen av konflikterna förekom det att ungdomar utvecklades och förändrades. Också jag utvecklades och förändrades. VÅLD OCH HOT I SKOLAN Våld och hot om våld i skolor kan ta sig olika uttryck. I en plågad och utsatt skolenhet kan merparten av nedanstående elevbeteenden förekomma och i värsta fall höra till den dagliga rutinen
När det talas om "våld och hot om våld" i skolans värld anses det i allmänhet att det är elever som står för det destruktiva beteendet. Själv föreställer jag mig att destruktivitet i skolmiljö ibland innehåller ett symbiotiskt inslag. Jag föreställer mig att skolledningar, personal, elever och elevers föräldrar i omedveten samverkan sjösätter olika destruktiva projekt som i det längre loppet leder till att skolmiljön / undervisningssituationen förstörs. Vad ska vi till exempel tro om en skola där man under en treårsperiod haft en ny rektor varje termin? Ett sätt att se på saken är att individualisera problematiken och säga att VILKA YTTERLIGARE SKÄL KAN FINNAS ATT GÖRA FILM OM SKOLANS LIV? I somliga skolor har man återkommande fall av misshandel och annan kriminalitet. Det förekommer därvid att skolchefer tillhåller personal att "tänka på vad de säger då media dyker upp." Skolpersonal känner sig hotad av överordnade. Man känner sig tvingad att tiga. Göteborgsposten har vårvintern 2007 rapporterat om ett dylikt fall i en Göteborgsskola. "Jag upplevde skolchefens uttalande som en klar varning, säger en lärare". (Enligt GP) 24 SANNINGAR I SEKUNDEN I långfilmen "Den lille Soldaten" (1961) låter Jean Luc Godard en av huvudpersonerna uttala sig om film och sanning. "Fotografi är sanning. Film är 24 sanningar i sekunden." |